Ko­ren
    Zingen in de liturgie

In het weekend wordt in de liturgie gezongen. Zang heeft een belangrijke plaats in de liturgie: goed zingen is dubbel bidden zei de heilige Augustinus al (circa 430). Daarmee is ook gezegd dat een kerkkoor de  taak heeft om in de liturgie de aanwezigen in de gelegenheid te stellen om mee te zingen.

Elke kerklocatie heeft een of meer  koren die een keer per maand (soms vaker) de liturgische zang van de betreffende zondag verzorgen. Ook wordt er,  indien hier om wordt verzocht en voor zover mogelijk, gezongen tijdens de uitvaartliturgie.

In de Joriskerk zingen drie verschillende koren.

Het gemengde Joriskoor zingt Nederlandse en soms Latijnse liturgische gezangen.

De Muziekgroep zingt vooral eigentijdse "gospelachtige" liederen.

Kinderkoor de Sterretjes zingt vooral op kinderen afgestemde liedjes.

In de Catharinakerk zijn twee koren actief.

Het meerstemmige gemengd koor Capella Catharina zingt doorgaans elke derde zondag van de maand.

De Schola Catharina, het gregoriaanse koor, zingt iedere eerste zondag van de maand.

Beide koren staan onder leiding van dirigent en organist Ruud Huijbregts.

De andere zondagen ondersteunen cantores (één of twee zangers) de liturgie.

In de Lambertuskerk zijn twee koren.

Het Kerkkoor "Maria Middelares" en het Michaëlkoor. Het zijn beide gemengde koren. Zij zingen afwisselend op de zondagen.

De dirigent van het kerkkoor "Maria Middelares" is  Pieter Dohmen en de organist is Piet de Kanter.

In de Martinuskerk  zingt op de derde zondag van de maand het koor Cantemus Domino. Indien er voldoende zangers beschikbaar zijn, zingt dit koor ook bij uitvaarten.

In Trudokerk zingt twee keer per maand het Strijps Kerkkoor, een gemengd koor voor meerstemmige en Nederlandse gezangen.

In de H. Pius X-kerk zingt het Gemengde Koor Pius X in de weekenden. Doorgaans zingt het koor eenstemmig Nederlandstalig en Gregoriaans.

De dirigent is  Pieter Dohmen en de organist is Ine van Gastel.

In alle kerklocaties zijn nieuwe zangers van harte welkom! Meld u gewoon op een zondag bij de betreffende dirigent of koorleider. U kunt ook een e-mail sturen naar het kerkwijkcentrum van de kerklocatie  van het betreffende koor waar u meer info over wilt ontvangen.